Zo voorkom je onnodig budgetverlies in Google Ads
We zien het bijna iedere dag wel voorbijkomen. Bedrijven die mooie advertentiecampagne hebben ingericht in Google Ads. Er wordt daarbij vaak veel aandacht besteed aan een zoekwoordenonderzoek. Vervolgens wordt veel tijd gestoken in mooie uitingen en pakkende teksten waarin deze zoekwoorden volledig tot hun recht komen. Doelgroepen worden aangegeven evenals de tijdstippen van de dag waarop de advertenties wel of niet getoond moeten worden. Datzelfde geldt voor het gebied waarin de advertenties getoond moeten worden. De biedstrategie wordt afgestemd op de doelen die gesteld zijn en de campagne wordt live gezet.
En dan blijkt na enkele dagen dat er naast bezoekers uit het gekozen gebied, ook bezoekers uit hele andere gebieden op de advertenties klikken? En je had toch aangegeven dat alleen mensen die regelmatig op je target locatie(s) zijn alleen jouw advertenties mogen zien?
Targeting is goed maar uitsluiten maakt het compleet
Hoe kan het dan dat je ineens veel bezoekers uit bijvoorbeeld China, India of Rusland krijgt? Clickfraude is een begrip dat al sinds de eerste online advertentiecampagne van kracht is. Het is lastig te bestrijden en dat geldt ook zeker voor jouw campagnes binnen Google Ads. Alleen een target locatie aangeven is niet voldoende om te voorkomen dat er buiten je target locatie op je advertenties wordt geklikt en dat er op die manier budget wegvloeit. Gelukkig kan je dit ook binnen Google Ads voor 99% voorkomen. Afhankelijk van de grootte van je target locatie, kan dit wel wat tijd vergen maar het is zeker de moeite waard om landen en gebieden waar je zeker niet getoond wil worden, uit te sluiten.
Zo voorkom je onnodige kliks op je advertenties
Het uitsluiten van locaties gaat vrij eenvoudig. In een paar simpele stappen voorkom je onnodige en dure kliks. Log in op Google Ads en klik in het meest linker menu op een campagne. Klik vervolgens in het grijze menu op "Instellingen" en open het tabblad "Locaties":
Stap 1: Kies je target locatie
Geef in het tabblad nu eerst de locatie aan waar jouw advertenties getoond moeten worden. Dit kan een land zijn maar ook een regio, provincie of postcode gebied.
Stap 2: Stel je targetlocaties scherp
Klik nu op "Locatie-opties" en geef aan hoe je mensen binnen je target locatie wilt bereiken. Je hebt hier drie mogelijkheden:
- Aanwezigheid of interesse: Mensen die (regelmatig) op uw target locatie zijn of er interesse in tonen
Deze optie wordt standaard door Google aanbevolen maar juist deze instelling is gevoelig voor foutieve kliks. Want stel, iemand in India zoekt regelmatig op zaken als windmolens, tulpen of andere typische Nederlandse zaken, maar is nog nooit in Nederland geweest dan toch valt deze persoon binnen de gekozen target locatie. Deze optie is dan weer wel handig voor het Nederlands toeristenbureau of bedrijven die spullen naar India exporteren. Maar verkoop jij jouw diensten lokaal of regionaal, dan is optie 2 degene die je nodig hebt. - Aanwezigheid: Mensen die (regelmatig) op uw targetlocaties zijn
Hierbij weet je in ieder geval zeker dat je de in jouw target locatie bereikt. - Zoekinteresse: Mensen die uw targetlocaties zoeken
Deze optie is bijvoorbeeld interessant wanneer je een evenement organiseert op een bepaalde locatie waarbij mensen van buiten die locaties ook welkom zijn.
Stap 3: En dan uitsluiten
Stel je wil je volledig richten op bezoekers uit Nederland en België. Dat heb je in de vorige stap netjes aangegeven. Gevoelsmatig zou je dan zeggen dat je geen kliks meer uit andere landen zal krijgen. Maar niets is dus minder waar. Heb je nog nooit locaties uitgesloten? Kijk dan eens waar jouw advertentie allemaal getoond en met name aangeklikt is. Je zult zien dat je vaak ook (dure) kliks uit landen en gebieden krijgt waarvan je zeker weet dat je daar niets gaat verkopen. Zonde van je budget. Om gebieden uit te sluiten, klik je op "geavanceerd zoeken". Plaats een vinkje bij "Locaties bulksgewijs toevoegen" wanneer je meerdere locaties wilt uitsluiten. Geef nu per regel een land of locatie in waar je advertentie "niet" getoond mag worden en klik op "zoeken". In de lijst met zoekresultaten klik je nu op "alles uitsluiten". Op de kaart zie je de betreffende gebieden rood kleuren. Klik als laatste op "Opslaan" om de uitsluitlocaties op te slaan.
Er zijn overigens een paar landen die je niet kunt uitsluiten simpelweg omdat Google daar niet actief is. Denk aan landen als Iran, Noord Korea en Cuba.
Zo bespaar je gemiddeld al snel een kwart tot een derde van je mediabudget. Mediabudget dat vanaf nu weer op de juiste plek wordt besteed. Wat zou dat doen met jouw resultaten?
Kom je er niet uit? We helpen je graag
Het kan natuurlijk zijn dat je zelf geen tijd hebt om één en ander goed in te richten of te optimaliseren. Wij helpen je natuurlijk graag en kunnen
dit vaak in korte tijd voor je regelen. Vraag gerust een vrijblijvend advies aan. Dat geeft je veel inzicht en kost je niks.