Skip to main content
social media
28 Feb, 2022

Wat social media voor jouw bedrijf betekent

Social media is op dit moment een van de belangrijkste marketinginstrument voor bedrijven om klanten te bereiken. Onder zowel particulieren als bedrijven is social media razend populair. Gebruikt jouw bedrijf nog geen social media? Hieronder lees je wat social media voor jouw bedrijf doet.


Waarom social media?


Zoals eerder aangegeven is social media op dit moment een van de belangrijkste marketinginstrument voor bedrijven. Het geeft jou en je bedrijf namelijk de kans om direct in contact te komen met je klanten. Naast interactie met de klant zijn er nog tientallen andere voordelen van social media gebruik. Dit zijn volgens ons de belangrijkste:

  • Grotere naamsbekendheid:

Door het gebruik van social media wordt de naamsbekendheid van jouw bedrijf groter. Ongeacht of je er weinig of veel tijd insteekt. Alleen al het hebben van een social mediapagina, en dus aanwezig zijn, verbeterd het al. De vraag is alleen, hoeveel groter wil je het laten worden.
 

Je hebt bij het vergroten van je naamsbekendheid twee keuzes: organische groei of betaalde groei. Bij de organische groei moet je de naamsbekendheid vergroten door het structureel plaatsen van juiste content zodat je vaker wordt getoond. Bij betaalde groei kan je al met een klein budget een doelgroep kiezen die jouw berichten sowieso getoond krijgen. Ons advies is om beide middelen te gebruiken voor een optimale groei.
 

  • Verbeteren websiteverkeer

Naast dat een grotere naamsbekendheid de traffic naar je website verbetert, kan je ook gebruik maken van links bij je social posts. Wanneer je bijvoorbeeld alleen het begin van een blog plaatst kan je een link toevoegen die de klant door wijst naar het volledige artikel op de website. Wanneer de content op jouw website de klant aanspreekt, is de kans groot dat zij doorklikken naar je website.

 

  • Verhogen van de omzet

Het verhogen van je omzet doormiddel van social media werkt het beste met campagnes die op een bepaalde doelgroep worden gericht. Zo bereik je als bedrijf precies de doelgroep die voor jou interessant is. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van social media een grote impact heeft op de omzet van bedrijven. Zorg ervoor dat voordat je begint met targetting campagnes, je een duidelijke strategie hebt gemaakt. Hulp nodig? We helpen je graag.

 

Hoe ziet jouw bedrijfspagina eruit?


Je bedrijfspagina op social media is het online visitekaartje voor jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk dat je pagina’s er netjes en uitnodigend uitzien. Maar waar moet een bedrijfspagina aan voldoen?
 

  1. Zorg ervoor dat je bedrijfspagina compleet is. Klanten willen graag snel zien wie je bent, wat je doet en waarvoor ze je kunnen benaderen. Zorg er daarom ook altijd voor dat je contactgegevens snel te vinden zijn.
  2. Gebruik goede foto’s. Dit is vooral belangrijk voor je omslagfoto en profielfoto. Dit zijn namelijk de eerste beelden die de klant van jouw bedrijf ziet. Wanneer dit kwalitatief goede en creatieve foto’s zijn, kijken klanten eerder verder op je pagina.
  3. Wees creatief en origineel. Maak op je pagina gebruik van verschillende soorten content. Als je de ene dag een foto hebt geplaatst, plaats de andere dag dan een video. Verschillende soorten content leveren ook andere resultaten op. Zo kan een blog meer traffic opleveren, en een video meer reacties.

 

Wat is goede content?

‘Goede content’ is nogal een breed begrip. Er bestaat geen magische layout of tool waarmee je de perfecte content creëert. Voor iedereen is goede content namelijk anders. Voor ondernemers maakt dit het ontwikkelen niet makkelijker. Constant moet je op zoek naar het passende stukje content dat bij jouw doelgroep past. En wanneer deze is gevonden, ga je op zoek naar de volgende.


Ook al bestaat er geen speciale formule voor goede content, wel zijn er tips die de content op jouw pagina verbeteren. Wij hebben er een aantal voor je opgeschreven:
 

  • Zorg dat de content aansluit bij jouw pagina

Denk hierbij aan het gebruiken van de kleuren die jouw huisstijl bevat of een terugkomend figuurtje. Hierdoor linken klanten jouw content en pagina direct aan elkaar.
 

  • Houd rekening met de verschillende kanalen

Naast dat je rekening moet houden met de verschillende doelgroepen, is het ook belangrijk dat je rekening houdt met welke content je waar post. Zo werkt het beter op LinkedIn om wat langere, informatieve artikelen te plaatsen. Terwijl je op Instagram of Facebook beter scoort met beknopte posts.
 

  • Wees origineel, unieke content is key!

Originaliteit is erg belangrijk bij het creëren van content. Ga op zoek naar iets waar nog niet over is geschreven. Schrijf sowieso al je content zelf en in je eigen ‘tone of voice’. Weet je echt niks nieuws te bedenken? Post dan simpelweg ook niks. Berichten die geen duidelijk doel hebben of waarvan de teksten niet pakkend zijn, komen niet aan bij je publiek. Wacht liever totdat je iets nieuwswaardigs hebt, en schrijf daar over. Of plaats een enquête of poll. Zo krijg je interactie met je publiek en weet je wat er leeft.
 

Natuurlijk zijn er nog duizenden tips te bedenken waarmee je jouw bedrijf goed presenteert op social media. Wil je echt scoren op social media? Maar heb je zelf niet voldoende tijd? Wij helpen je graag.