Vooruitlopen op je digitale marketingstrategie
Een digitale marketingstrategie ontwikkelen, je ontkomt er niet aan. Het formuleren van die strategie wordt steeds uitdagender. Marketing is namelijk allang geen louter creatief vakgebied meer, maar een samenspel van marketing, sales en ICT. Daar heb je de juiste toolkit en de juiste mensen voor nodig. Maar er is zoveel keuze uit middelen, methoden, tools en kanalen. Hoe kom je nu tot een goede keuze? En als je dan besloten hebt, wie zorgt er dan voor dat jouw strategie met die keuze wordt omgezet in succes?
Laten we je alvast de volgende gedachten meegeven:
A. Laat je niet verleiden door digitale FOMO (fear-of-missing out)
B. Jouw strategie bepaalt je keuze voor je toolkit, niet andersom
C. Jouw bestaande marketingafdeling is waardevol, ook zonder kennis van digital marketing
Laat je niet verleiden door digi-FOMO
Digi-FOMO, de angst om achter te blijven op het gebied van nieuwe digitale mogelijkheden, is een typische emotie. Die angst leidt namelijk niet tot weloverwogen keuzes. In dit geval: de keuze voor nieuwe digitale marketingtools en -middelen. Je bent verloren als je niet meegaat met de laatste trends, zo doen de aanprijzingen je geloven. Je wordt daarmee verleid om mee te gaan in de hype. Maar staar je niet blind! Geen enkele marketingtool is een quickfix voor succes. Laat je dus niet verleiden, maar denk na over wat jij nodig hebt om jouw strategie succesvol uit te voeren. Hoe past die tool, dat kanaal, middel of mogelijkheid daarin? Kan jouw marketingteam niets met de cijfertjes op het nieuwe digi-dashboard? Dan heb je daar niet veel aan, tenzij je je mensen eerst opleidt. Kun jij niks met Google advertising, besteed het dan uit. Wat je keuze ook is, zorg er in elk geval van dat je niet zomaar ergens inspringt uit FOMO.
Al is het nog zo verleidelijk, begin klein. Dat klinkt tegenstrijdig, vooral als je je bedenkt dat de meest succesvolle ondernemers groots denken. Maar ook zij ondernamen eerst nationaal voordat ze internationale roem kregen. Ook zij gingen van een fiets naar een auto en begrepen dat investeren in een vliegtuig hun doel voorbij zou streven.
Maak een keuze op basis van jouw strategie
Maak dus een weloverwogen keuze voor een digitale toolkit die aansluit op jouw strategie en bij jouw doelen. Die keuze maak je inzichtelijk met een roadmap. Begin met je doelen. Wil je bijvoorbeeld efficiënter werken of juist je naamsbekendheid vergroten? Kies dan wat je daarover wil weten. Welke informatie helpt jou verder? Bedenk hoe je dat meet. En vervolgens welke tool, welk kanaal of welke methode daarbij hoort. Aan welke eisen moet ze voldoen? Met een roadmap waarmee je antwoord geeft op deze vragen, maak je een gegronde keuze voor de toolkit. Pas dan kunnen de juiste mensen hier gericht mee werken.
Wie zijn dat dan, de “juiste mensen”?
Een digitale strategie brengt je verder, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen daar blij van wordt. Neem jouw eigen marketingafdeling, waar mensen werken die goed zijn in wat ze doen. Allemaal met een eigen takenpakket dat aansluit bij interesse, kennis en talent. Jouw nieuwe plannen zorgen voor een verschuiving in die takenpakketten. Zijn jouw medewerkers daar klaar voor? Zoals we hierboven schreven, is marketing tegenwoordig nauw verwant met ICT. Dat betekent dat de mensen die jouw strategie uitwerken ook de juiste kennis en kunde moeten hebben. Dat zijn niet vanzelfsprekend jouw eigen medewerkers.
Moet je je bestaande team dan binnenkort uitzwaaien? Zeker niet! Een bestaand marketingteam vult een digitaal team aan. Maar het betekent wel dat je op zoek moet naar marketeers met gedegen kennis van zowel marketing als de technologie daarachter. Tenminste, als je die nog niet in huis hebt. Je haalt het maximale uit jouw investering als je werkt met marketeers die uit ervaring weten wat het betekent om een digitale strategie uit te werken. Die jouw toolkit op de juiste manier tegen het licht kunnen houden, analyseren en maximaal kunnen benutten.
Heeft jouw team voldoende slagkracht?
Zie jij nu al dat jouw marketingteam niet de slagkracht of tijd heeft om een nieuwe strategie uit te werken, dan is er nog geen nood aan de man. Je kunt namelijk heel makkelijk mensen voor je láten werken. Die mensen vind je in een team van ervaren digital marketing experts die zich inzetten voor de zaken die jij belangrijk vindt. Ze werken op afstand en vullen jouw bestaande marketingteam met ervaring en expertise aan. Zo’n team heb je al voor een fractie van de prijs die je zou betalen om je eigen mensen op te leiden of nieuwe mensen binnen te halen in jouw organisatie. Hoe je aan zo’n team komt? Wij zijn er voor je!
Ben je benieuwd hoe we jouw marketingteam kunnen aanvullen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!