Skip to main content
browsergeschiedenis
28 Feb, 2022

Google stopt met verkoop browsergeschiedenis gedreven advertenties

Afgelopen woensdag kondigde Google in een blog aan te willen stoppen met de verkoop van advertenties die worden getoond op basis van iemands browsergeschiedenis. Op die manier wil Google een nieuwe stap zetten richting een "privacy first web".


Stop gebruik tracingcookies


Eerder kondigde Google aan te willen stoppen met het ondersteunen van trackingcookies van derden in Chrome. Ook wil het bedrijf de komende twee jaar trackingcookies geheel laten verdwijnen. Deze cookies worden o.a. gebruikt om het surfgedrag van websitebezoekers te volgen. Hiermee kunnen adverteerders gericht adverteren. Zo komt het dat je als websurfer ineens overal dezelfde advertenties tegenkomt. Niet alleen op de computer waar je de advertentie aanklikte, maar ook op pagina's die je op je telefoon of tablet bezoekt.  


Het nadeel van tracing


Cookies zijn dus belangrijk voor adverteerders. Hiermee kunnen zij hun handelswaar aan de man brengen.  Consumenten zien daarmee alleen aanbiedingen waarin zij daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Dat klinkt mooi, maar er kleeft een belangrijk nadeel aan. Zo heb je als consument weinig privacy. Zodra je een zoekopdracht invoert, word je namelijk getraceerd. Je gegevens worden daarna gebruikt om je naar specifieke diensten of artikelen te leiden, net zo lang totdat je overgaat op een aankoop. Ofwel: er is eigenlijk geen sprake meer van een vrije keuze.  


Google schrijft in de blog: "Om het internet voor iedereen open en toegankelijk te houden, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen. Dat betekent niet alleen een einde maken aan third party cookies, maar ook aan de technologie die wordt gebruikt om individuele mensen op internet te volgen".


Wat merk je als consument als Google stopt met traceren?


Wanneer Google stopt met traceren, zul je merken dat het aanbod van advertenties breder wordt. Advertenties worden niet meer afgestemd op jouw persoonlijke interesses, waardoor je ook advertenties te zien krijgt die buiten je interesse vallen. Wij denken dat daardoor de interesse van consumenten verbreedt, omdat er immers ook een breder aanbod beschikbaar zal zijn. Denk eens aan de kansen die dit biedt!  


Volgens Google heeft 72% van alle mensen het gevoel dat bijna alles wat zij online doen wordt getraceerd. Maar liefst 81% zou aangeven dat het potentiële risico van deze traceerbaarheid niet meer opweegt tegen de voordelen.


Wat betekent dit voor online adverteerders? 


De afgelopen jaren is door verschillende partijen gewerkt aan alternatieven waarmee online adverteerders gericht hun doelgroep kunnen bereiken, zonder dat zij daarbij de privacy van consumenten aantasten. Een voorbeeld daarvan is "Federated Learning of Cohorts (FLoC)". Daarbij wordt niet gekeken naar de interesse van één enkel individu, maar wordt het gedrag en de interesse van een grote groep mensen geanalyseerd. Advertenties worden gericht geplaatst op basis van bijvoorbeeld: 

  1. Het onderwerp van de website waarop wordt geadverteerd
    Denk bijvoorbeeld aan advertenties over schildpaddenvoer. Deze worden nu op alle websites getoond die schildpadliefhebbers bezoeken. Ook websites die geen enkele relatie met schildpadden hebben. Binnenkort geven adverteerders aan dat zij willen adverteren op websites die gerelateerd zijn aan het onderwerp "schildpadden". 
  2. De brede interesses van de doelgroep
    Websitebezoekers laten geregeld informatie achter over hun interesses. Op basis van deze gegevens kan een adverteerder binnenkort adverteren op de brede interesse van een doelgroep. Zo kan een rockband bijvoorbeeld aangeven te willen adverteren voor iedereen die van hardrock houdt, zonder te weten wie deze mensen zijn.
  3. Eerder gemaakte keuzes van consumenten
    Een voorbeeld hiervan is iemand die in een webshop artikelen in een winkelwagen legt, maar uiteindelijk niet afrekent. Bij terugkeer naar de webshop kan dan geadverteerd worden met een korting op deze specifieke artikelen. 


Advertentiebudgetten versus advertentieplaatsen


Ook zonder tracing blijven er voldoende mogelijkheden over om gericht te adverteren. Wij denken echter dat dit effect zal hebben op de advertentiekosten die adverteerders betalen. Het aantal websites waarop je oals adverteerder je publiek bereikt is op dit moment niet gebonden aan de inhoud van de website. Wanneer dit straks wel zo is, wordt het aantal beschikbare advertentieplaatsen aanzienlijk kleiner. Google kennende zou het ons niet verbazen dat deze plekken verkocht zullen worden aan de hoogste bieder. Met minder advertentieplekken kan dit aardig in de kosten lopen en bestaat de kans dat met name de kleine partijen minder zullen gaan adverteren. Voor publishers kan dit natuurlijk weer wel aantrekkelijk zijn. 


We zullen de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Natuurlijk blijven we creatief in het vinden van passende oplossingen voor onze klanten. Wil je meer weten over online adverteren? Neem dan contact met ons op.