5 tips voor een optimale Google Ads advertentie
Adverteren op Google via Google Ads is voor veel bedrijven de manier geworden om leadgeneratie en verkopen te stimuleren. En dat is niet zo vreemd. Wanneer je jouw advertentiecampagnes en advertenties goed inricht, heb je bijna volledige controle over jouw media en advertentiebudget. Dat maakt het niet alleen voor jou interessant om te adverteren op Google, maar ook voor jouw concurrenten.
Met onderstaande tips kan jij jouw concurrentie voorblijven en haal je het meeste uit jouw advertentiebudget.
Tip 1: Stel een duidelijk doel
Dit klinkt heel logisch en dat is het ook. Toch zien we nog heel vaak dat bedrijven losvast aan het adverteren zijn op Google Ads en dat er geen duidelijk doel of duidelijke doelstelling is geformuleerd. Stel jezelf daarom eerst de vraag: Wat wil ik met mijn advertentiecampagne bereiken? En wanneer is mijn advertentie een succes? Wil je bijvoorbeeld meer verkopen genereren, bepaal dan eerst wat je wilt gaan verkopen, welke groei in verkopen je voor ogen hebt en hoeveel advertentiebudget je wilt gaan inzetten om dit doel te bereiken. Met andere woorden; wanneer is jouw advertentiecampagne een succes? Door duidelijk te stellen "wat" je wilt gaan verkopen, is het ook makkelijker om daar straks de juiste zoekwoorden bij te vinden. Met het vaststellen van de groei en het mediabudget, ben je straks in staat om te monitoren of je advertentiecampagne inderdaad een succes is of dat je de doelen en doelstellingen moet bijschaven.
Tip 2: Vind de juiste zoekwoorden en termen
Dit klinkt ook als een inkopper. Toch zien we het hier ook vaak misgaan. Stel je hebt een fietsenwinkel, je verkoopt je fietsen ook online en start daarom een Google Ads campagne om je verkopen te boosten. Dan klinkt het logisch dat je zoekwoorden gebruikt als "Fietsen te koop" en "nieuwe fiets kopen". Maar is dat wel zo? Er zijn in Nederland zo'n 2500 fietsenwinkels waarvan de meesten op Google adverteren. Drie maal raden welke zoekwoorden zij als eerste zullen inzetten. Het gevolg is dat deze zoekwoorden relatief duur worden verkocht. En aangezien de concurrentie groot is, verkleint de kans dat mensen jouw advertentie aanklikken om vervolgens bij jou die nieuwe fiets te kopen. Maar welke woorden zet je dan in?
Er zijn diverse online keyword tools waarmee je binnen jouw vakgebied de juiste keywords kunt vinden. Deze tools zoals semrush en Ubersuggest laten zien wat een gemiddelde klik op de door jou gevonden zoekwoorden je gaat kosten. Maar veel interessanter, ze geven ook synoniemen weer met zoekvolume maar weinig concurrentie. Wanneer je die zoekwoorden en termen gebruikt, houd je de kosten per klik laag en de doorklikpercentage hoog. Overigens is Google momenteel zeer druk met het uitbreiden van de artificial intelligence binnen Google Ads. Daardoor worden veel zoekwoord varianten overbodig om toe te voegen aan je advertentie.
Tip 3: Schrijf opvallende advertentieteksten
Tja, wederom logisch maar ook hier gebeurt het maar wat vaak dat adverteerders de meest voor de hand liggende advertentietitels en teksten gebruiken die nou niet bepaald onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie. Schrijf je advertentietitels altijd vanuit de vraag van je potentiële kopers. Als voorbeeld blijf ik nog even bij de fietsen. Je kan natuurlijk de volgende titels gebruiken: "Fietsen te koop", "Alle merken fietsen", "De beste fietsenwinkel". Klinkt goed zou je zeggen. Maar zoekt jouw doelgroep naar een fietsenwinkel? Of zijn ze specifieker en willen ze weten welke fiets de meeste versnellingen heeft , wat het bereik van de batterij is op elektrische fietsen of dat je jaarlijks aan huis wordt geserviced. Het onderscheidende vermogen van jouw dienstverlening en/of producten combineer je dus het beste met de door jouw gebruikte zoekwoorden, titels en teksten.
O ja, en pas op met het gebruik van titels als "De beste fietsenwinkel" of "Nummer 1 fietsenzaak". Wanneer je jezelf als nummer 1 of de beste adverteert, moet je daar op je landingspagina's ook duidelijk bewijs voor leveren. Een linkje naar de consumentenbond waar dat uit blijkt of de uitkomst van een onderzoek door een of ander keurmerk. Heb je dat niet en gebruik je toch deze krachttermen in je advertentie? Dan bestaat de kans dat je daar een penalty voor krijgt en dat je advertenties minder goed worden getoond.
Tip 4: Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit
Binnen Google Ads worden jouw advertenties en keywords op kwaliteit beoordeeld. Dit gebeurt op verschillende niveaus. Des te beter de kwaliteit van de door jou gebruikte zoekwoorden, advertentietitels en advertentieteksten, des te vaker je advertenties worden getoond en vaak tegen lagere kost per klik kosten. Hoe zorg je voor een hoge kwaliteit van al deze aspecten? Stem alle aspecten van je advertentie volledig op elkaar af. Dat begint bij je landingspagina. Dit is de pagina waar de betreffende advertenties naar toe verwijzen. Stel je hebt een landingspagina of produktpagina voor een elektrische damesfiets met dynamische fietsverlichting. Gebruik zoveel mogelijk synoniemen en aan deze specifieke fiets gelieerde zoekwoorden. Voeg deze zoekwoorden vervolgens toe aan je Google Advertentie. Laat deze zoekwoorden terugkomen in de titels van je advertentie en vul ze aan met dynamische keywords. Doe ditzelfde in je advertentieteksten. Op die manier creëer je een hogere kwaliteit van je zoekwoorden, landingspagina ervaring en advertentiekwaliteit. Bot gezegd, met een advertentiekwaliteit "slecht", "niet slecht/niet goed" en "goed", weet je zeker dat er concurrenten zijn die beter getoond zullen worden. Alleen met een advertentiekwaliteit "Excellent" haal je alles uit je mediabudget.
Tip 5: Stel dagelijks je advertenties bij
Er is niets zo veranderlijk als het Google Ads platform. Niet alleen de mogelijkheden die je hebt om je advertenties extra op te laten vallen maar ook de manier waarop jouw concurrenten leren van de manier waarop jij adverteert. Laat je jouw campagnes een maandje onbeheerd draaien, kan je er donder op zeggen dat je campagne langzaam minder effectief wordt. Iedere dag monitoren is daarom belangrijk. Veel bedrijven hebben hier simpelweg de tijd niet voor en zolang er leads en verkopen binnendruppelen, vinden ze het wel best. In zo'n geval raden we je aan om het beheer van je campagnes uit te besteden. Dat klinkt misschien duur maar is het niet. Sterker nog, in de meeste gevallen wordt je mediabudget zo effectief ingezet dat je onderaan de streep meer leads en sales genereert terwijl je advertentiebudget gelijk blijft.
Dit zijn natuurlijk nog maar de vijf basisprincipes voor een optimale advertentie. Wil je echt alles uit je budget halen, dan komt daar veel meer bij kijken. Wil je dat we een keertje vrijblijvend met je meekijken? Of ben je nieuwsgierig naar wat het uitbesteden van Google ads kost? Neem dan contact met ons op of