5 tips om je marketingactiviteiten efficiënter uit te voeren
Tijd is een kostbaar goed, helemaal binnen het bedrijfsleven. Bespaar daarom liever tijd door efficiënt te werken en jouw marketingactiviteiten te automatiseren. Het automatiseren van regelmatig terugkerende taken maakt het zoveel makkelijker om deze uit te voeren. Hieronder onze tips!
1. Geautomatiseerde website tabs
Hoogstwaarschijnlijk zijn er een aantal websites die jij meteen opent zodra je je computer aanzet. Dit kun je door Google Chrome en in andere browsers automatisch laten gebeuren. Start eerst je browser op. Open vervolgens een nieuw tabblad, vul de url in van een website die je iedere dag gebruikt open daarna een nieuw tabblad en herhaal dit proces voor alle websites die je iedere dag gebruikt. Wanneer je alle websites hebt geopend op verschillende tabbladen, klik je op de 3 puntjes rechtsboven aan je browser en klik je op instellingen. Klik nu aan de linkerzijde op “Bij opstarten” en klik onderaan op “Huidige pagina’s gebruiken. Wanneer je de volgende keer je browser opent, worden alle tabbladen direct geladen. Je hoeft dus geen URL’s meer in te typen en dat scheelt je een paar minuten per dag.
2. Automatisch posten op social media
Social media neemt een hoop tijd in beslag. Daarnaast is consistentie en frequentie belangrijk voor de algoritmes. In plaats van iedere dag handmatig een post te plaatsen kun je gebruik maken van een automatische planningstool. Zo kun je gemakkelijk vooruit werken en het scheelt veel tijd. De meest gebruikte tool is Meta Business Suite, hiermee kun je jouw Facebook bedrijfsaccount en Instagram volledig beheren en content inplannen. Hootsuite is een handige tool als je naast Instagram en Facebook, ook LinkedIn, Pinterest, Twitter en TikTok gebruikt. Hetzelfde geldt voor Later.com, ook geeft deze tool een grid preview. Daarnaast laat Heropost je ook op Google plaatsen. Zo is er voor iedereen wel een geschikte planningstool.
3. Automatische wachtwoorden instellen
Bij veel websites moet je eerst inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Het makkelijkst zou zijn om voor iedere website hetzelfde wachtwoord te gebruiken, helaas is dit niet zo veilig. Met een wachtwoordmanager die je installeert in je browser, zoals LastPass, genereer je voor iedere website een uniek wachtwoord met één overkoepelend hoofdwachtwoord. Iedere keer na het inloggen op een nieuwe site, vraagt het programma of het de inloggegevens moet onthouden. De volgende keer worden de gebruikersnaam en wachtwoord automatisch ingevuld.
4. Automatisch e-mails versturen
E-mails worden meestal om een bepaalde tijd geschreven en meteen verstuurd. Het kan vervelend zijn als je moet ‘wachten’ tot je een mail kunt versturen, daarnaast heb je kans dat je het vergeet. Gmail heeft daar een handige oplossing voor, e-mails inplannen! Wanneer je de e-mail opgesteld hebt, klik linksonder naast Verzenden op de dropdown pijl en kies voor Verzenden inplannen. Zo hoef je er de rest van de dag niet meer naar om te kijken of jezelf eraan te herinneren die ene mail te versturen.
5. Automatisch feedback verzamelen
We weten allemaal hoe belangrijk reviews zijn voor het succes van je bedrijf. Door de mening van jouw klanten te vragen naar bijvoorbeeld een boeking of het ontvangen van een product, creëer je binding. In plaats van iedere klant apart te benaderen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de Automatic Feedback Service (APS) van Trustpilot. Dit is een uitnodiging methode waarmee je automatisch product- en bedrijfsreviews verzamelt. Wanneer de klant een aankoop-of service ervaring heeft met je bedrijf stuur je deze een transactionele mail, dit triggert een aparte mail naar Trustpilot om ervoor te zorgen dat er een review uitnodiging verstuurd moet worden. Deze uitnodiging wordt in de wachtrij geplaatst voor verzending, je kunt zelf de verzendtijd kiezen. Vervolgens ontvangt de klant de uitnodiging voor het schrijven van een review over jouw bedrijf. Uitbesteden van werkzaamheden We hebben allemaal onze kwaliteiten. Maar er zijn ook dingen waarover we niet genoeg kennis hebben of zaken die we gewoonweg minder leuk vinden om te doen, bijvoorbeeld Google Ads. Besteed de taken waar je zelf niet aan toekomt vooral uit aan een professional. Dat bespaart altijd tijd en dus uiteindelijk kosten. En bovendien hou je zelf meer tijd over. Zo kun jij je weer focussen op de dingen waar je goed in bent.
Hopelijk heb je wat aan deze tips. Mocht je vragen hebben of interesse hebben in het uitbesteden van onderdelen binnen jouw marketing afdeling, neem dan gerust contact met ons op. Zo kunnen we geheel vrijblijvend even naar je Google Ads account kijken en sturen je een voorstel met een prognose. Zo weet je direct waar je aan toe bent.